Pomoc w 2025 r. dla działaczy opozycji antykomunistycznej
9 września 2025
Informator dla osób posiadających status działacza opozycji antykomunistycznej
lub osoby represjonowanej z powodów politycznych chcących skorzystać
z pomocy pieniężnej przyznawanej z budżetu Szefa Urzędu do Spraw
Kombatantów i Osób Represjonowanych.


Kto może otrzymać pomoc pieniężną?
Osoby posiadające status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby
represjonowanej z powodów politycznych, znajdujące się w trudnej sytuacji
materialnej lub zdrowotnej oraz ci, którzy doświadczyli zdarzeń losowych,
tj. kradzież, pożar, huragan, powódź itp.
Jaką pomoc pieniężną mogę otrzymać?
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych może przyznać
pomoc pieniężną jednorazową lub okresową.
Te dwie formy pomocy różnią się zarówno celem jak i okresem, na jaki są
przyznawane. Odmienne są także warunki, jakie muszą być spełnione, aby otrzymać
pomoc pieniężną jednorazową lub okresową.
Na jaki cel mogę otrzymać pomoc pieniężną jednorazową i okresową?
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana m.in. na dofinansowanie
poniesionych kosztów leczenia, zakupu leków, kosztów bieżącego utrzymania,
środków higienicznych i opatrunkowych, rehabilitacji, na dofinansowanie zakupu
wyrobów medycznych, tj.: wózek inwalidzki, aparaty słuchowe, materace
przeciwodleżynowe, łóżka rehabilitacyjne, okulary, chodziki, ortezy itp., na
dofinansowanie dostosowania pomieszczeń mieszkalnych do rodzaju
niepełnosprawności, w tym m.in. na montaż uchwytów ułatwiających przemieszczanie
się, poszerzenie drzwi, wymianę wanny na prysznic, wykonanie podjazdu dla wózka
inwalidzkiego, likwidację progów itp., a także w związku z zaistnieniem zdarzeń
losowych, tj. np. pożar, huragan, powódź, kradzież itp.
Pomoc pieniężna okresowa może być przyznana m.in. na dofinansowanie zakupu
leków, środków opatrunkowych, kosztów bieżącego utrzymania, rehabilitacji oraz
dojazdów do zakładów leczniczych na zabiegi medyczne i rehabilitacyjne, na
opłacenie pomocy pielęgnacyjnej.
Jak często mogę ubiegać się o pomoc?
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana nie częściej niż 2 razy w roku
kalendarzowym, a pomoc okresowa może być przyznana na okres do 6 miesięcy i nie
częściej niż raz na 12 miesięcy.
Jakie warunki muszę spełnić, abym mógł skorzystać z pomocy pieniężnej jednorazowej
lub okresowej?
Pomoc pieniężna jest przeznaczona dla tych Podopiecznych Urzędu, którzy otrzymują
najniższe świadczenia emerytalne i rentowe. Poziom dochodów, którego nie można
przekroczyć, żeby uzyskać pomoc pieniężną jest ustalony odrębnie dla pomocy
jednorazowej i okresowej.
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana, jeżeli:
1) dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza 290% najniższej
emerytury – obecnie jest to 5448,84 zł,
2) dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 220% najniższej emerytury – obecnie
jest to 4133,60 zł,
3) dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie
przekracza kwoty odpowiadającej 350% najniższej emerytury – obecnie jest to
6576,19 zł, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą całkowicie niezdolną do
pracy oraz do samodzielnej egzystencji.
Pomoc pieniężna okresowa może być przyznana, jeżeli:
1) dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza 220% najniższej
emerytury – obecnie jest to 4133,60 zł,
2) dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 150% najniższej emerytury – obecnie
jest to 2818,37 zł.
Wysokość kryteriów dochodowych ustalonych w ustawie dla pomocy jednorazowej i
pomocy okresowej zmienia się co roku wraz ze zmianą wysokości najniższej
emerytury.
Od 1 marca 2025 r. najniższa emerytura wynosi 1878,91 zł.
Co mam zrobić, aby otrzymać pomoc pieniężną?
Osoby zainteresowane uzyskaniem pomocy pieniężnej powinny wypełnić i podpisać
formularz wniosku o przyznanie pomocy pieniężnej jednorazowej lub okresowej oraz
przesłać go do Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych albo złożyć
w Punkcie Informacyjnym Urzędu.
Gdzie dostanę formularz wniosku o przyznanie pomocy pieniężnej?
Formularze wniosków o przyznanie pomocy pieniężnej jednorazowej lub okresowej
można pobrać ze strony internetowej Urzędu www.kombatanci.gov.pl z zakładki
uprawnienia/formularze. Jest on także dostępny w Punkcie Informacyjnym Urzędu.
Co powinienem załączyć do wniosku?
Do wniosku trzeba załączyć dołączyć dokumenty, które pozwolą na ustalenie
okoliczności istotnych przy rozstrzyganiu o przyznaniu pomocy pieniężnej i jej
wysokości, tj.: stan zdrowia, sytuacja rodzinna i materialna wnioskodawcy oraz osób
prowadzących wspólnie z nim gospodarstwo domowe.
Dokumentami takimi są w szczególności:
1) dokumenty potwierdzające wysokość dochodu netto wnioskodawcy i domowników
- w odniesieniu do cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych jest nim
zasadniczo aktualna decyzja o waloryzacji renty lub emerytury,
2) faktury za zakup leków, środków opatrunkowych, wyrobów medycznych, itp.,
3) dowody potwierdzające koszty bieżącego utrzymania, w tym: opłaty za media,
telefon, ogrzewanie itp.,
4) orzeczenia o inwalidztwie, o niezdolności do pracy lub o stopniu
niepełnosprawności;
5) wypisy ze szpitali – karty informacyjne, zaświadczenia lekarskie, itp.
Uwaga: W przypadku planowanych zakupów wyrobów medycznych, planowanego
dostosowania mieszkania do potrzeb osoby niepełnosprawnej itp. można załączyć
fakturę pro forma lub kosztorys dokumentujący wysokość kosztów, które będą
poniesione. - W jakiej wysokości pomoc mogę otrzymać?
Pomoc pieniężna jednorazowa aktualnie jest przyznawana w wysokości do 150%
najniższej emerytury – obecnie jest to 2818,37 zł, przy czym pomoc przeznaczona na
pokrycie kosztów zakupu wyrobów medycznych jest przyznawana w wysokości do
350% najniższej emerytury – obecnie jest to 6576,19 zł, a na dostosowanie
pomieszczeń mieszkalnych do rodzaju niepełnosprawności jest przyznawana w
wysokości do 450% najniższej emerytury – obecnie jest to 8455,10 zł.
Pomoc pieniężna okresowa jest przyznawana w wysokości do 100% najniższej
emerytury – obecnie jest to 1878,91 zł miesięcznie.
Uwaga: Podane wysokości pomocy jednorazowej i okresowej są kwotami
maksymalnymi.
Jak szybko zostanie rozpatrzony mój wniosek?
O przyznaniu pomocy pieniężnej orzeka, w drodze decyzji administracyjnej, Szef
Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na podstawie
udokumentowanego wniosku zainteresowanej osoby. Czas rozpatrywania wniosku
zależy od prawidłowości jego przygotowania. Jeżeli wniosek jest kompletny, tj.:
podane są w nim dane osobowe wnioskodawcy, wniosek jest podpisany i załączone są
do niego dokumenty potwierdzające stan zdrowia, sytuację rodzinną i materialną
wnioskodawcy i domowników prowadzących gospodarstwo domowe wspólnie z
wnioskodawcą, wówczas wniosek jest rozpatrywany niezwłocznie. Jeśli natomiast
wniosek jest niekompletny, zawiera braki formalne, np. brak podpisu albo nie są do
niego załączone konieczne dokumenty, wówczas podejmujemy działania w celu
uzupełnienia przez wnioskodawcę niezbędnych informacji i pozyskania dowodów. W
takim przypadku rozpatrzenie wniosku o przyznanie pomocy pieniężnej trwa dłużej.
Uwaga: W celu ułatwienia kontaktu i przyspieszenia załatwienia wniosku o
przyznanie pomocy pieniężnej prosimy o podawanie we wniosku numeru telefonu
do kontaktu.
Gdzie mam zwrócić się o pomoc?
Jeżeli przy przygotowywaniu wniosku o przyznanie pomocy pieniężnej napotkacie
Państwo problemy, uprzejmie prosimy o kontakt osobisty (Pokój N041 wejście od
ul. Żurawiej 3/5) lub telefoniczny z Punktem Informacyjnym Urzędu na nr telefonu
22 276 77 77 lub adres e-mail: info@kombatanci.gov.pl.
Dla ułatwienia kontaktu udostępnione są dla Państwa dodatkowe numery telefonów:
22 276 77 48, 22 276 77 72, 22 276 77 47.