Konferencja „Polityka historyczna jako element budowy wizerunku Polski we współczesnym świecie”

8 listopada 2011

Zapraszamy do udziału w konerencji „Polityka historyczna jako element budowy wizerunku Polski we współczesnym świecie”, która odbędzie się w dniach 18-19 listopada w Katowicach w Auli Kazimierza Lepszego Rektorat UŚ oraz w Klubie Marchołt. Organizatorami konferencji są: Oddział IPN w Katowicach, Stowarzyszenie Pokolenie, Stowarzyszenie NZS 1980 w Katowicach.

PROGRAM KONFERENCJI
DZIEŃ PIERWSZY – Aula Kazimierza Lepszego Rektorat UŚ
Część I. Polityka historyczna w Polsce po 1989 roku
09:00-10:00 Rejestracja
10:00-10:20 Powitanie gości: Przemysław Miśkiewicz – przewodniczący Stowarzyszenia Pokolenie, prof. dr hab. Wiesław Banyś – Rektor UŚ, Andrzej Drogoń – dyrektor oddziału katowickiego IPN, Zbigniew Kopczyński- przewodniczący Stowarzyszenia NZS 1980 w Katowicach
10:20-10:50 Polityka historyczna IPN – Łukasz Kamiński, Prezes Instytut Pamięci Narodowej
10:50-11:20 Polityka historyczna Narodowego Banku Polskiego w latach 2007-2010 – Eugeniusz Gatnar, Członek Zarządu NBP
11:20-11:35 Polityka historyczna państwa polskiego po 1989 roku z perspektywy praktyka-Przemysław Miśkiewicz Stowarzyszenie Pokolenie
11:35-11:50 Polityka historyczna śp. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego z perspektywy pracownika kancelarii – Dariusz Gwizdała z-ca dyr. Gabinetu Szefa Kancelarii Prezydenta RP w l. 2009-2010
11:50-12:10 Przerwa kawowa

Część II. Polityka historyczna – jak to robią inni?
12:10-12:40 Polityka historyczna w krajach Europy Zachodniej ze szczególnym uwzględnieniem Niemiec – Piotr Semka
12:40-13:10 Polityka historyczna Stanów Zjednoczonych – przedstawiciel konsulatu USA

Część III. Polityka historyczna w praktyce
13:10-14:10 Panel dyskusyjny „Czy polityka historyczna jest potrzebna? Czy Państwo polskie ma pomysł na politykę historyczną?” – Panel z udziałem przedstawicieli instytucji państwowych: Robert Kostro (Muzeum Historii Polski), Rafał Rogulski (Europejska Sieć Pamięć i Solidarność oraz Narodowe Centrum Kultury), Łukasz Kamiński (IPN), Jan Ołdakowski (Muzeum Powstania Warszawskiego). Prowadzenie P. Miśkiewicz (Pokolenie)
14:10-15:00 Przerwa cateringowa
15:00-16:00 Panel dyskusyjny „Czy polityka historyczna jest potrzebna? Czy Państwo polskie ma pomysł na politykę historyczną? Przykłady z praktyki samorządowców i NGOs” – Panel z udziałem samorządowców oraz członków organizacji pozarządowych: Mirosław Chojecki (SWS), Przemysław Miśkiewicz (Pokolenie), Włodzimierz Tomaszewski (były z-ca Prezydenta Łodzi), Adam Piaśnik (wójt gminy Jerzmanowice – województwo małopolskie)

Część IV. Marketing historyczny – jak i dlaczego robi się to w biznesie?
16:00-17:00 Panel biznesowy: Rola marketingu historycznego w biznesie. Przykłady zastosowań biznesowych i korzyści dla firm – Panel z udziałem przedstawicieli firm, które w swojej polityce marketingowej odwołują się do Rafał Abratański (IDM), Andrzej Dunajski (SKOK), Artur Adamski (BZ WBK), Eugeniusz Gatnar (Członek Zarządu NBP)
17:00-17:45 Dyskusja
19:30 Bankiet w klubie Marchołt

DZIEŃ DRUGI – Klub Marchołt, ul. Warszawska 37
Drugi dzień ma służyć spotkaniu kilkunastu przedstawicieli organizacji pozarządowych, którzy podsumują obrady i postarają się odpowiedzieć na pytanie, czy jest sens stworzenia wspólnej strategii wobec Państwa odnośnie polityki historycznej.
10:00–12:30 Warsztaty dla NGO. Zdiagnozowanie sytuacji i możliwości pozyskiwania środków. Spisanie propozycji zmian dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które powinny zostać uwzględnione w przyszłorocznym budżecie. Przedyskutowanie kwestii utworzenia stałej grupy współpracującej z MKiDN odnośnie polityki historycznej.
12:30–13:00 Podsumowanie
13:00 Obiad